
|
|
-- FORGATÓKÖNYVÍRÓI KURZUS--
Elgondolkodtál-e már azon, hogy megírd a saját forgatókönyved és elindulj vele a saját utadon? Hogy megszólíts embereket a történetedben lévő üzenetek által és hogy hatást gyakorolj másokra? Ez esetben remek helyen jársz, ugyanis:
A tanfolyam különböző online videós leckékből áll és persze vannak letölthető tartalmak, bónuszok.
Életreszóló hozzáférést kapsz a leckékhez és a későbbi frissítésekhe
A struktúra fontossága.
Fontos?
Nagyon is!
Jöjjön is erre egy példa egy általam kitalált egyszerű kis történet formájában.
Máté a délutáni alvást követően diszkóba megy. Odasétál egy lányhoz, hogy felkérje őt táncolni. A lány vigyorral az arcán: - Bocsi, de nem! Odamegy egy másik lányhoz, és őt is felkéri táncolni. Elutasítják. Egyik lány a másik után utasítja el. Míg végül zavarában oda nem megy egy csaposhoz aki így szól: - Nem értem, hogy miért nem akarnak velem táncolni! Mire a csapos a mutatóujjával mutatja neki, hogy nézzen bele a tükörbe: Máté így tesz és szemei rögvest kidüllednek, mihelyst megpillantja, hogy arca női sminkben pompázik.
Bár a történetnek nincs nagy mondanivalója, sem hatalmas csattanója, viszont volt eleje, közepe és vége ami működőképessé teszi.
A felépítés határozza meg azt, hogy mikor és mit szeretnénk tudatni a közönséggel.
Gondoljunk csak bele, ha a sorrend rossz (maga a struktúra és annak felépítése) máris borul a bili.
Azaz, ha így kezdtem volna a sztorit: A női sminkben pompázó Máté a délutáni alvást követően diszkóba megy.
Nem jó: Máris lelőttem a poént!
De így sem az igazi: Máté a délutáni alvást követően diszkóba megy. És ott van egy csapos.
Nem jó: Nem volt felépítettség! (a midpoint hiányzott.)
Fussunk neki még egyszer: Máté a délutáni alvást követően diszkóba megy, ahol megannyi lánnyal találkozik a táncparketten. Felkéri őket táncolni és igent mondanak.
Nem jó: Konfliktus nélkül nincs cselekmény ahogy dráma sem! (Syd Field)
Konzekvencia? A struktúra és annak kialakítása rendkívül fontos, erről is szó esik a tanfolyamban. :)
Megjegyzés: A gördülékenység kedvéért nem forgatókönyv verzióban írtam le.
Regényírók is használhatják!
A kurzus tartalma:
A kurzus első szakaszában az alapokkal ismerkedhetünk meg. Ezek közé tartozik a premissza, a vázlatok fontossága vagy a Joseph Campbell által kidolgozott Hős útja „modell”.
A második szakasz jóval részletesebb, mint az első szakasz: Itt szó lesz a horogról, ok-okozati összefüggések jelentőségéről vagy a flashback intelligens használatáról.
A harmadik szakaszban pedig megannyi extra és bónusz tartalom fedezhető fel: Például az, hogy milyen programokat érdemes használnod, de a karakterfejlődésről is szó esik.
A negyedik szakasz pedig letölthető pdf-ek sorozatából áll. Például, hogy hogyan írj outlinet, de a forgatókönyv formátumát is górcső alá vesszük.
Továbbá a kurzus befejezése után automatikusan csatlakozhatsz a forgatókönyvírói Facebook csoportunkhoz.
Vélemények, visszajelzések:
"Remek kurzus, teljesen lényegretörő, rengeteget tanultam Christől." - Durucskó Márton (a kurzusomról)
"A Rosszcsontok egy csodálatos történet, és alig várom hogy ott lehessek a mozipremieren. Ezzel a gondolkodásmóddal, amit Chris képvisel, meglesz. Tudom, hogy meglesz." Cardos Tucian (coach, mentor, oktató)
"Végre figyelmesen el tudtam olvasni a vázlatát. Engem teljesen magával ragadott, én nagyon szívesen megnéznék egy ilyen filmet és egyébként könyvben is nagyon szívesen olvasnék ilyesmit. Szerintem bátran fejlesztgesse, mert sok értéket tartalmaz. Egy laikus szemével biztosan :-) " - egy vélemény az Amazon Prime/Netflix projekt treatmentjéről
"A történet szövése nagyon tetszett, a forgatókönyvszerű formátum is izgalmas volt. Régen olvastam hasonló stílusban.Ami még eszembe jutott, hogy ha a kiskamasz-kamasz-fiatal felnőtt korosztály a cél, én még egy valamennyire illusztrált kiadást is el tudnék képzelni.Nem ismerem a focis regény piacot, de vélhetően nagy sikere lenne." Herczeg-Kiss Bettina miután elolvasta a Rosszcsontokat
"Nagyon tetszett a regény, igazi nosztalgia volt a stílusa, a nevek, a szófordulatok, a dolgok, amiket a főhősök szerettek benne. Nekem visszahozta a 90-es éveket, és szerintem bármelyik korosztály élvezné, az idősebbek újra találkozhatnak a régmúlt világ letűnő dolgaival, a fiatalok pedig megismerhetik ezeket. Hiánypótló regény, nagy szükség van a tizenéves fiúk korosztályában ilyenre! Nem csak azért jó, mert a téma nekik izgalmas és magával ragad, hanem mert a kalandba szőtt mély gondolatok által arra tanít, hogy figyeld magad belül, légy önmagad (és még inkább: merj önmagad lenni!:)), mert megéri, még akkor is, ha nehéz. Köszönöm az élményt!" Lea Péter a Rosszcsontokról (lektor)
"21.századi új kisregény." (egy korábbi olvasó és lektor a Rosszcsontokról)
Hogyan használd a képzést?
Filmtörténet (dióhéjban) - Lumiére fivérek, kinematográf, stb
Mi a premissza szerepe a forgatókönyvírásban?
Karakterek (legendás archetípusok, például a protagonista/antagonista, alakváltó, stb) -- Kutatás / Jegyzetek
Hogyan írj vázlatot? (outline, logline, treatment, stb)
Inspiráció: Azaz honnan érdemes inspirálódni?
Backstory: Avagy miért fontos a háttértörténet?
Miért fontos az átírás és a fejlesztés?
Joseph Campbell/Christopher Vogler: The Hero's Journey azaz a Hős utazása
The Hero's Journey azaz a Hős utazása 2.RÉSZ
Plot Pointok: Azaz a fordulópontok
HOOK - Azaz a horog fontossága
A tét: Miért fontos?
A dialógus: Kevesebb több?
A flashback intelligens használata
Játék a nézővel
Konfliktus, Konfliktus, Konfliktus!
Kreatív átmenetek
Le a klisékkel!
Mi a mcguffin?
A helyes nézőpont (POV) - (George Lucas technikája alapján)
Ok-okozati összefüggések
Picasso módszer I.RÉSZ
Pozitív/negatív töltet: Rollercoaster
Ritmus és tempó
Tarantino technika: Avagy hogyan húzz váratlant?
Pinch: Azaz a "mini cselekménypontok"
Mini Goals
Midpoint
Climax
A karaktert a tettei határozzák meg? Igen!
Lépj be későn és szállj ki hamar!
Subplot
Jelenetírás: I.RÉSZ (egy jelenet célja/funkciója és az akadályok)
Írd meg a végét előbb!
KÁVÉSZÜNET - Pihenjünk, beszélgessünk!
Polaritások
Spielberg arc: Az arckifejezések jelentősége
Egy legendás filmjelenetről dióhéjban
A testbeszédről (dióhéjban)
Amikor túl sok minden történik egyszerre a storyban: Mi a megoldás?
Könyvkiadás - Amazon Kindle Publishing
A helyes nézőpont II.RÉSZ (POV)
Karakterfejlődés: Az egyenletesség fontossága
Jelenetírás II.RÉSZ - Bónusz videó
Jelenetírás: III.rész (Ultimate)
Picasso módszer II.rész - Bónusz videó
Honnan vásárolj filmes szakkönyvet?
Milyen programokat használj?
Honnan szerezz be forgatókönyveket?
A szív útja
A forgatókönyv formátuma
Hogyan írj loglinet
Hogyan írj outlinet
Hogyan írj szinopszist
Az önképzés fontossága
Pixar technika (rövid)
A szimbólumok
Történettípusok, tippek