|
|
Ez a tananyag a Filmes Alapozó Műhelysorozat része.
A sorozatban a filmtörténet egyes korszakai és valamilyen mozgókép készítéssel kapcsolatos képességek találhatóak látványos és szórakoztató módon.
Ebben a tananyagban az Újhullámot fogjuk vizsgálni. Először teszünk egy gazdasági, politikai körképet a 60-as évekről, majd a francia újhullám elindítóját, Godard Kifulladásig című filmjét elemezzük. Ezzel a filmmel indult Jean-Paul Belmondo karrierje. Godard szakít a filmes hagyományokkal, és merőben új, szabadabb filmkészítési elveket honosít meg. Láthatjuk a maga korában merőben forradalminak számító jumpcut, azaz ugróvágás alkalmazását is.
Ezután a brit Free Cinemát vizsgáljuk meg, ezen belül is Tony Richardson - A hosszútávfutó magányossága című filmet. Sportfilmnek hinnénk a címe alapján, ellenben kőkemény dráma.
Majd pedig rátérünk a Magyar Újhullámra, azon belül is Gaál István, Sodrásban című filmjét elemezzük. Gaál “így jöttem” tematikájú filmjében az új értelmiségi generáció utolsó önfeledt nyaralásakor történő tragédia készteti szereplőinket az élethez és a halálhoz fűződő viszonyuk átfogalmazására.