Pakucs Andrással (későbbiekben: PA), a Webuni alapítójával beszélgetett Nyári Juli (későbbiekben: NyJ), a Rádió Q Mediátor című műsorában. A beszélgetés során a vállalkozásról, a vállalkozásindításról, az online oktatásról és legfőképpen a Webuni-ról volt szó. Ebben a bejegyzésben csak egy összefoglaló olvasható a közel 1 órás rádióinterjúból, de a teljes beszélgetés elérhető a cikk végén található linkeken.
NyJ: Hogyan indítottátok el a Webunit?
PA: Sokféle vállalkozásunk volt, folyamatosan jöttek és jönnek elő új ötletek webes alkalmazásokról, appokról, online és offline projektekről. A legtöbb ilyen ötlet, amilyen gyorsan jön, úgy el is tűnik, néhány ilyen ötletet pedig megpróbálunk megvalósítani. A Webuni a kezdetektől fogva remek lehetőségnek tűnt, ezért ebbe belekapaszkodtunk és most már lassan két éve dolgozunk is rajta. Az eredeti koncepció, már ami az online oktatás modern formáját tekinti, a Harvardtól és a Stanford/MIT egyetemektől jött: ők 2012-ben online oktatási forradalmat indítottak el, az USA-ban gyakorlatilag másfél év leforgása alatt egy jól működő online kínálat alakult ki. Az a vízió, hogy a tudást a világon bárhova el lehet juttatni – hogy helytől, időtől, anyagi lehetőségektől függetlenül mindenki hozzáférhet kiváló minőségű tananyagokhoz -, sikeresnek bizonyult. Mi is részesei szeretnénk lenni ennek a forradalomnak, ezért a Webuni ezt a víziót adaptálja Magyarországra, Kelet-Közép Európára.
NyJ: Mit tud ez a rendszer és mire jó? Milyen lehetőségek vannak benne?
PA: A rendszerbe bárki be tud regisztrálni, egy nyílt platformról van szó, amit az oktatók és a tanulók is ingyen használhatnak. Az oktatók a rendszerben kurzusokat hozhatnak létre (erre saját fejlesztésű, professzionális lehetőségeket biztosító kurzusvarázslót hoztunk létre), és azokat kínálhatják a platform felhasználói (a tanulók) számára ingyen vagy egy általuk meghatározott összegért. Azok az emberek, akiknek nincs lehetőségük klasszikus módon tanulni – akár azért, mert késő estig dolgoznak, vagy mert kisgyermeket nevelnek, vagy akár csak azért, mert lakóhelyük közelében nincs erre lehetőségük – online, a Webuni segítségével rendkívül széles kurzuskínálattal találkozhatnak majd. Tanulhatnak szinte bármit, a virágkötészettől kezdve, az online marketingen át a webprogramozásig.
NyJ: Ti vizsgáljátok azt, hogy milyen minőségű a platformon megosztott tartalom?
PA: Hosszútávon nem lesz szükség arra, hogy külön figyelmet szenteljünk arra, hogy az egyes kurzusok mennyire magas színvonalúak (ugyanakkor nyilvánvalóan érdekünk lesz kiszűrni a gyenge és az oldalra nem illő tartalmakat), azt gondoljuk, hogy a piac, a Webuni piactere, a felhasználók be fogják árazni az egyes kurzusokat. A gyenge tartalmak idővel kikopnak, míg a jó kurzusok egyre erősödni fognak, a jó oktatók sikeres karriert futhatnak be a platformon. Rövidtávon természetesen fokozott hangsúlyt fektetünk arra, hogy a rendszerbe bekerülő tartalmak jó minőségűek legyenek. Az indulásnál nagyon fontos, hogy az oldalt először meglátogató felhasználónak jó benyomásai legyenek: ahhoz, hogy később is vissza akarjon térni hozzánk, elengedhetetlen feltétel a jó anyagok megléte.
NyJ: És mégis, mitől lesz jó egy online tananyag? Mitől tudtok ti mást, többet adni?
PA: A jó online tananyag egyrészt könnyen elérhető, a Webuni kurzusai asztali gépeken, laptopokon, tableteken és okostelefonokon is használhatóak lesznek – természetesen mindegyik eszközre optimalizáljuk a rendszert. Másrészt, az online kurzusok keretein belül különféle oktatási módszerek megvalósíthatóak: készülhetnek tananyagok tantermi oktatásokból (videófelvétel), stúdiófelvételekből, animációkból, prezikből, képernyőfelvételekből, sőt ezek tetszőleges kombinációjából. A tananyag elkészültét tananyagfejlesztő csapatunk és stúdiónk segíti, hogy technikailag és tartalmilag is korszerű és jó minőségű legyen.
NyJ: Hogyan reagál rá a piac? Nyitottak az oktatók?
PA: A magyar online oktatási piac gyermekcipőben jár, így a piac reakciója időbe telik. Gyakorlatilag meg kell ismertetnünk, be kell mutatnunk az oktatás új formáját leendő oktatóinknak. Fontos megértetni a tanárokkal, hogy a Webunin keresztül nem fogja elveszteni eddigi diákjait, de új piacokra törhet be, ezáltal teljesen új emberekhez érhet el. Az online oktatás nem helyettesíti a tantermi oktatást, sokkal inkább kiegészíti azt!
NyJ: Mi a célotok; nem túl kicsi a magyar piac egy IT startupnak ahhoz, hogy sikeres lehessen?
PA: Fontos leszögezni, hogy a Webuni nem csupán az IT piacon van jelen, de az oktatásban is, a magyar oktatási piac pedig nem nevezhető kicsinek. Ugyanakkor természetesen tervezünk külföldre terjeszkedni, azonban ennek elengedhetetlen feltétele, hogy Magyarországon sikereket érjünk el: hogy sok száz kurzusból álljon portfóliónk, hogy felhasználói bázisunk több tízezres nagyságrendű legyen. A következő évben ezeken fogunk dolgozni, és ha minden jól megy, akkor néhány éven belül jelentős szereplői lehetünk az európai online oktatásnak.