Lucza LászlóMatematika, technika, informatika szakos általános iskolai tanár; mentorpedagógus, mestertanár
|
|
Scratch programozás tanítása játékok segítségével
A NAT 2020 már 3. osztálytól bevezeti a digitális kultúra tantárgyat. Ennek egyik központi eleme a robotika és kódolás alapjai, amelyek újonnan jelenik meg az oktatásban. Nagy igényt tapasztaltam a szakos kollégák részéről, legtöbbször ehhez kértek tőlem hatékony és gyakorlatias segítséget. Így szerveztem egy 10 órás műhelyfoglalkozást. (ISZE Tehetségtanács NTP-HTTSZ-21-0008 projekt). Már ott felvetődött az igény a jegyzetre.
Ezen jegyzet elsődlegesen, SCRATCH műhelymunkát segítő és azt kiegészítő tananyagként készült az 1-5. leckékhez és a virtuális robothoz.
Többen biztattak, mivel elmondásuk szerint, egy hiánypótló tananyagról van szó, érdemes lenne széleskörben is megosztani.
Próbáltam lényegretörően összefoglalni egy-egy óra feladatát eleinte több, később kevesebb magyarázattal. A feladatok folyamatosan nehezednek. Hangsúlyt helyeztem a folyamatos ismétlésre, és az új ismeretek fokozatos bővítésére. Érdemes minden feladat, minden egyes részalgoritmusát kipróbálni. Csak akkor lépni tovább, ha az jól működik.
A feladatokat egy tanóra alatt el lehet végezni, de a tanórán az óra tananyagmennyiségét a tanulócsoporthoz kell igazítani. Lényeg, hogy kerek egész játék legyen a végeredmény a tanóra végén. Minden esetben maradjon idő a saját ötletek megvalósítására és a játékra!
A Scratch tanítását, alkalmazkodva a trendekhez, egy felhőalapú programozói felületen, a https://scratch.mit.edu/ történik. (Ha program tanításában nyelvet akarunk váltani, akkor azt a földgömbre kattintással lehet elérni.) Célszerű regisztrálni a weblapon, hogy a felhőbe is lehessen menteni a feladatokat, sőt akár megosztani is. Ha nincs regisztrálva a felhasználó, akkor csak letölteni lehet az aktuális készenléti fokon lévő játékokat!
A feladatleírások minimális scratch ismeretet feltételeznek!
Sok sikert és jó szórakozást kívánok! A feladatokat tovább lehet gondolni!
-
1.Játékok Scratchben
-
1. lecke
Ki vagyok én?
-
2. lecke
Almás játék
-
3. lecke
Az egér almát enne, de a macska éber
-
4. lecke
Fejeljünk!
-
5. lecke
Kincskeresés a víz alatt!
-
3.Felhasznált irodalom, további játékok:
-
8. lecke
FELHASZNÁLT IRODALOM, TOVÁBBI JÁTÉKOK: