Lucza LászlóMatematika, technika, informatika szakos általános iskolai tanár; mentorpedagógus, mestertanár
|
|
Scratch programozás tanítása játékok segítségével 2.
Többen biztattak, mivel elmondásuk szerint, egy hiánypótló tananyagról van szó, érdemes lenne folytatni a Scratch programozás tanítása játékok segítségével képzést. Így született meg a Scratch programozás tanítása játékok segítségével 2. kurzus.
A NAT 2020 már 3. osztálytól bevezeti a digitális kultúra tantárgyat. Ennek egyik központi eleme a robotika és kódolás alapjai, amelyek újonnan jelenik meg az oktatásban. Nagy igényt tapasztaltam a szakos kollégák részéről, legtöbbször ehhez kértek tőlem hatékony és gyakorlatias segítséget. Így szerveztem egy 10 órás műhelyfoglalkozást. (ISZE Tehetségtanács NTP-HTTSZ-21-0008 projekt). Már ott felvetődött az igény a jegyzetre.
Próbáltam lényegretörően összefoglalni egy-egy óra feladatát eleinte több, később kevesebb magyarázattal. A feladatok folyamatosan nehezednek. Hangsúlyt helyeztem a folyamatos ismétlésre, és az új ismeretek fokozatos bővítésére. Érdemes minden feladat, minden egyes részalgoritmusát kipróbálni. Csak akkor lépni tovább, ha az jól működik.
A feladatokat - csoporttól függően - egy tanóra alatt el lehet végezni, de a tanórán az óra tananyagmennyiségét a tanulócsoporthoz kell igazítani. Lényeg, hogy kerek egész játék legyen a végeredmény a tanóra végén. Minden esetben maradjon idő a saját ötletek megvalósítására és a játékra!
A scratch tanítását, alkalmazkodva a trendekhez, egy felhőalapú programozói felületen, a https://scratch.mit.edu/ történik. (Ha program tanításában nyelvet akarunk váltani, akkor azt a földgömbre kattintással lehet elérni.) Célszerű regisztrálni a weblapon, hogy a felhőbe is lehessen menteni a feladatokat, sőt akár megosztani is. Ha nincs regisztrálva a felhasználó, akkor csak letölteni lehet az aktuális készenléti fokon lévő játékokat!
A feladatleírások minimális scratch ismeretet feltételeznek!
Sok sikert és jó szórakozást kívánok! A feladatokat tovább lehet gondolni!
Ötleteket az alábbi helyekről merítettem:
· Jakab Zsolt: Készíts te is játékprogramot! Saxium, 2018
· Derek Breen: Scratch – játékos programozás, Panem könyvek, 2015
· Carol Vorderman: Programozás gyerekenek- Scratch játékok, HVG könyvek, 2017
· Dr. Blénessy Gabriella: Scratch Neked! JOS, 2017
· https://skool.org.hu/tudasbazisaloldal/category/projektek-scratch/
· https://www.youtube.com/channel/UCYOfZQi1q1xlkWxUt3tgwPg/videos
-
1.Bevezetés
-
1. lecke
Előszó
-
2.Scratch játékok
-
2. lecke
FOGÓCSKÁZÓ KÖRÖK
-
3. lecke
FALLABDA
-
4. lecke
FLAPPY BAT
-
5. lecke
REPÜLŐ MACSKA
-
6. lecke
EVEZÉS
-
3.Folyamatábrák készítése Smartdraw programmal
-
7. lecke
Plusz egy ötlet: Smartdraw
-
4.Felhasznált irodalom, további játékok
-
8. lecke
FELHASZNÁLT IRODALOM, TOVÁBBI JÁTÉKOK